Året der gik i HB Køge Pigefodbold

28. december 2017 kl. 11:37

Kære venner!

Hermed en julehilsen inden det hele går op i jul, gaver og vegansk nøddesteg!

Tak for samarbejdet i 2017! Det har været en fornøjelse at arbejde sammen med jer om, at udvikle HB Køge Pigefodbold - specielt fordi tingene bevæger sig i den rigtige retning:

• Vi har fået etableret et BørneAkademi, hvor de yngste kan begynde, at tilegne sig de kompetencer der skal til for at spille på højeste niveau. I 2018 skal vi arbejde på at få integreret Akademiet med vores hold, således at det der trænes, er i tråd med den måde vi gerne vil spille på!
  • Vi har været med til at udvikle projektet "Flere piger på banen i Køge Kommune" - et projekt der skal være med til at sikre at fødekæden er på plads! Pt. er der ca. 200 piger, der spiller fodbold rundt omkring på kommunens skoler - og den gode nyhed er at Køge Kommune lige har skudt yderligere 150.000 kr i projektet, således at det kan køre frem til sommeren 2019!
  • Vi har med afsæt i BørneAkademiet kunne etablere et Future-hold, som i foråret spiller 11-mands i U14 rk 1. Det bliver spændende at følge dem i deres udvikling - en udvikling der gerne skulle betyde at vi spiller U14Øst fra sommer.
  • Vi har etableret en U15-16-afdeling med ca. 40 piger, således at vi i foråret stiller hold i såvel U15-1 og U16Øst.
  • Vi har fået vist flaget i DBU Sjællands bedste pigerække i U16Øst - og det er et stort skulderklap til projektet når klubber som BSF, B93 og senest Brøndby anderkender, at HB Køge er et af de bedst spillende hold i rækken. I foråret skulle det så gerne betyde flere point og en placering i "top 6".
  • Vi har fået etableret et velfungerende U18-hold, som i foråret spiller i Mester-rækken - noget der blot viser at holdet er inde i en positiv udvikling!,
  • Seniorholdet tabte én kamp - og det var ikke mod dem der rykkede op! - og var sølle 4 mål fra at rykke op i Sjællandsserien. Vi satser på, at det i stedet bliver i 2018 at vi rykker op! Vi er glade for, at Morten Lilliendahl har sagt ja til at hjælpe os med det projekt!
  • I lighed med klubber som FCN har HB Køges bestyrelse valgt, at man vil arbejde videre med at integrere pige- og damefodbold under HB Køge-paraplyen. Fra sommeren 2018 er der dermed forhåbentligt ikke længere noget hedder HB Køge Pigefodbold, men blot HB Køge. I foråret vil vi målrettet arbejde med at skabt den fornødne økonomi til dette projekt, samt få arbejdet på at få udviklet de synergier, der er i at være en del af det setup, som HB Køge har udviklet.
  • Vi har stadigvæk piger med omkring DBU - to på U14, tre på U15 og en spiller i projektet 2Høje Målmænd"…..og til sommer ser vi frem til at kunne sende en gruppe af vores rigtig dygtige 05ere til udtagelsessamling.
  • Vi har fået stabiliseret vores økonomi, og det ser ud til at vi kommer ud af 2017 med et mindre overskud….

Der er stadigvæk udfordringer - og tingene kan erfaringsmæssigt smuldre hurtigt i pigefodbold, men gennem det, at vi har fået opbygget stadig større årgange, er vi ikke helt så skrøbelige som vi har været tidligere - og  vi kan se frem mod 2018 med fortrøstning…Det bliver spændende….

I et projekt som HB Køge er der hele tiden folk der kommer og går - og jeg skal ikke nævne alle der gik - det er heldigvis ikke så mange! - men blot fremhæve to:

• Rikke Bernholm har siddet i styregruppen, og fungeret som webmaster, men har i forlængelse af Cecilie er stoppet med fodbold, også valgt at stoppe. Tak til Rikke for arbejdet med at opbygge vores hjemmeside!
  • Klubikonet Søren Andersen har valgt at stoppe! Selvom det vi har en meget kort historie, og det dermed lyder lidt teatralsk at tale om ikoner, så er der næppe nogen tvivl om, at hvis Søren ikke for mange år siden var begyndt at træne sin datter i Køge Pige FC - og senere fulgte med hende ind i samarbejdet med Herfølge BK og endelig i HB Køge Pigefodbold, så havde der næppe været noget, der havde heddet HB Køge Pigefodbold. Igennem sin tid har Søren været med til at udvikle en række spillere, der har været med omkring DBU, U16-landsholdet og som i dag spiller i Greve, Damsø, BSF og Brøndby. Søren var også den første træner i HB Køge Pigefodbold historie, da vi foråret etablere de et U15-hold. Senest sprang Søren til med kort varsel, da vi i sommers stod og manglede en seniortræner. Efter ansættelsen af Morten var det egentlig planen, at Søren skulle lære vores angribere at score nogle flere mål, men desværre betyder nye arbejdsmæssige udfordringer, at det desværre ikke længere er en option. En KÆMPE tak til Søren for at være med til at tage de første spadestik til det der i dag er HB Køge Pigefodbold.

Med ønsket om en glædelig Jul og et godt Nytår til jer alle!

Søren Østergaard